Čakšai izdevies apmuļkot Kučinski, bet vai izdosies to pašu izdarīt ar latviešu tautu?
Jaunā 2018. gada budžeta kontekstā nepārtraukti tiek piesauktas dažādas valdības prioritātes. Visskaļāk tiek pieminētas veselības aprūpes darbinieku algas, - pēc dažādiem datiem tās pieaugšot teju pat par 80%. Arī plānotās summas ir dažādas - no 80 miljoniem eiro, ko plāno savākt, iekasējot papildus 1% sociālā nodokļa, līdz 117 miljoniem eiro. Taču nav skaidrs, kāds būs naudas avots, jo papildu nauda tiek plānota, palielinot valsts budžeta deficītu, taču to nedrīkst tērēt citiem mērķiem kā tikai reformām, bet algas palielinājums nu nekādi nav uzskatāms par reformu.
Solījumi, procenti, nezin kur ņemti skaitļi tiek prezentēti bez konkrētiem aprēķiniem un izpratnes mediķu vidū, ko tad janvāra beigās viņi ieraudzīs savās algu lapiņās. Tikai pasakā var izvārīt garšīgu zupu no cirvja, bet šeit jau ilgstoši sabiedrība tiek cienāta ar samazgām, un cienātāji nesaprot, kādēļ nav gaidītās sajūsmas.
Latvijas veselības un sociālās aprūpes darbinieku (LVSAD) arodbiedrības vadītājs Valdis Keris bieži parādās mediju ēterā te ar satraukuma pilnu seju, te rūpēm vaigā, te, draudot ar zaļo nāvi un politiķu vārdu piesaukšanu, neuzticoties nekādiem viņu solījumiem, minot piemērus, datus no vēstures un pieredzes.
Un tad pēkšņi, kaut būtiskas nekādas izmaiņas nav bijušas, arodbiedrības vadītājs publiski notic, ka būtisks atalgojuma palielinājums mediķiem būs, kaut 2018. gada budžets pat vēl nav skatīts 2. Saeimas lasījumā. V. Kerim ir bijis līgums arSaskaņas centruun dažādas apšaubāmi finansētas kampaņas pret valdošo politiku.
Vai tik arī šoreiz šādas neizprotami vieglprātīgas labvēlības iemesls par algām nav kaut kas cits, it īpaši ņemot vērā, ka V. Keris jau sen nestrādā praktiskajā medicīnā un pats nesaskaras ar reālo mediķa algu?
Tas vairāk atgādina darbības imitāciju un piespēlēšanu Veselības ministrijas (VM) vadībai, kuras darba efektivitāti un caurspīdīgumu pēdējā laikā apšauba ikviens medicīnas profesionālis, kam bijusi jebkāda saskarsme ar VM. Ministre Anada Čakša nemitīgi stāsta par grandioziem VM plāniem un reformām, bet nekas vairāk par informatīvo ziņojumu tā arī nav izdarīts un nav pieejams mehānisms, kā tad plāni taps realitātē.
Pārskatot dažādus dokumentus, kas līdz šim ir regulējuši mediķu atalgojumu, nav atrodams neviens no skaitļiem, ko savos aprēķinos min VM. Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr. 595 par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu ārstniecības personām mediķi tiek iedalīti kategorijās, nosakot minimālo likmi. Savādi, bet VM šajos MK noteikumos nemaz neplāno grozījumus, lai apstiprinātu izmaiņas, kas būtu saistošas mediķu darba devējiem.
Cik brīvi slimnīcu vadība rīkojas ar atalgojumam piešķirtajiem līdzekļiem, atklājās dzemdību speciālistu protesta laikā. Arī savulaik ministre Ingrīda Circene skaļi lielījās, ka mediķiem algas palielināsies par 10%, jo VM piešķirs tam papildu līdzekļus. Bet beigās bija spiesta atzīt, ka VM nekādi nevar ietekmēt ārstniecības iestāžu lēmumus algu izmaksām (t.sk. to palielinājumam).
Ja VM savos aprēķinos par pamatu un izejas punktu ņem pašreizējo reālo atalgojumu, tad Nacionālā veselības dienesta mājaslapā ir atrodamas vidējās algas ambulatorajā sektorā. Tur redzamās algas visiem mediķiem jau tagad ir tieši tik lielas, kādas plānotas pēc algu pieauguma. Un tikai atsevišķos gadījumos tās ir nedaudz zemākas, bet dažos gadījumos kopējā atlīdzība jau tagad ir augstāka par nākotnē plānoto.
Rodas jautājums - no kurienes un kādi aprēķini ir jāņem vērā, kādas algas gala rezultātā saņems mediķi un kas notiks ar tiem, kam jau šobrīd algas ir lielākas par VM plānotajām. Tai pat laikā NMPD arodorganizācijas ieraksts (https://www.facebook.com/rrcarodbiedriba/) sociālos tīklos liecina:
„ESAM BRUTĀLI APKRĀPTI.
Šodien Saeima izskatīšanai komisijās nodevusi likumprojektu "Par valsts budžetu 2018.gadam". Neskatoties uz iepriekšējiem ministres Čakšas solījumiem 2018.gadā dienesta darbinieku atalgojumam papildus paredzēt vismaz 5,4 miljonus euro, likumprojekts paredz vien 1,5 miljonu euro pieaugumu. Arodorganizācija tuvākajā laikā lems par iespējamām protesta akcijām un iespēju pieprasīt ministres demisiju.”
NMPD jau vairākus mēnešus ir bez vadītāja. Tas jau ir ierasts VM pakļautības iestādēs un kapitālsabiedrībās. Premjers Māris Kučinskis neprasa savam VM ministram pildīt tiešos pienākumus, lai nodrošinātu savu pakļautības iestāžu pilnvērtīgu darbu, Kā ir, tā ir labi.
Iesniegtajā 2018. gada budžetā ir vēl virkne dīvainību. Un tas nesakrīt ar A. Čakšas runu plūdiem.
Kaut arī vēl nesen VM darīja zināmu, ka mātes un bērna prioritātēm budžetā vajadzēs vēl papildus 6,8 miljonus eiro, tagad tiek pielikta klāt pilnīgi jauna kardioloģijas programma, kurai netiek atspoguļoti detalizēti aprēķini, potenciālais ieguvums vai pamatojums kārtējam aparatūras iepirkumam.
Pasaules Bankas pētījumā tika atzīmēts, ka Latvijā tieši kardioloģijai tiek neefektīvi novirzīti milzīgi līdzekļi, jo, neskatoties uz neproporcionāli lielām izmaksām, Latvijā ir vissliktākie kardioloģiskie rezultāti ES un ārstēšanas rezultāti ir ļoti zemi. Bet tas neattur no jaunām investīcijām, objektīvi neizvērtējot esošo situāciju un nemeklējot atbildīgos.
Šis jau ir tiešs KNAB kompetences jautājums par daža laba Stradiņu putna augstajiem lidojumiem finanšu apvāršņos un pastāvīgo čivināšanu par naudas vajadzību kardioloģijai....
Ne reizi vien Valsts kontrole ir atzinusi, ka VM nespēj izpildīt pašas izvirzītās un apstiprinātās politikas, neatbilstoši tērē līdzekļus, bet nekas nemainās. Viss turpinās, turklāt ar lielāku nekaunību un meliem no ministres A. Čakšas puses. Ir naivi domāt, ka, ja ir izdevies apvārdot premjeru M. Kučinski, tad izdosies apmuļķot visu sabiedrību. Bija jau mums viens premjers un ministrs, kas Latviju nosauca par muļķu zemi. Un kur viņš ir šobrīd....
Raksts pirmoreiz publicēts portālā Pietiek.com .
Ej uz nākamo lapu, lai skatītos bildes!