Vai Skuteļa raidījums ir smieklīgs un vai tas vispār vajadzīgs?
Lai gan Latvijas Televīzijas valdes priekšsēdētājs Ivars Belte vēl nesen publiski apgalvoja, ka ar raidījumu Skutelis ir studijā viss esot labākajā kārtībā, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) ir sākusi pārbaudes lietu par iespējamiem pārkāpumiem sponsorēšanas noteikumos saistībā ar šo raidījumu, vēsta portāls Pietiek.com .
„Es pieņēmu lēmumu, ka šāda pārbaude nepieciešama. Šādu lēmumu pieņēmu, jo bija daudz vēstuļu par iespējamiem pārkāpumiem sponsorēšanas noteikumos. Pārbaudīs sponsorēšanas tiesiskumu, sponsorēšanas līgumu un reklāmas prasību ievērošanu. Tiks pārbaudīti līgumi un tas, vai šie līgumi atbilst sponsorēšanas noteikumiem, kā arī reklāmas,” Pietiek apliecināja NEPLP locekle Dace Ķezbere.
Tikmēr daudzi skatītāji uzskata, ka šī raidījuma eksistence ir nodokļu maksātāju naudas izšķiešana. Sabiedrība sūdzas, ka raidījuma nekā izklaidējoša un relaksējoša nav, - joki, kas domāti kā joki vienkārši nevelk jeb nav smieklīgi. Vai šāds raidījums vispār ir vajadzīgs? Savu viedokli izsakiet komentāru sadaļā.
Uzziņai:
Pārbaudi, kas varētu ilgt aptuveni mēnesi, veiks NEPLP Monitoringa centrs. „Vispirms monitoringa centrs visu pārbaudīs un izanalizēs, un tad pieņems lēmumu, balstoties uz to, ko šīs pārbaudes parādīs. Pagaidām neko vairāk pateikt nav iespējams,” skaidro Ķezbere.
Kā Pietiek jau informējis, no neoficiāliem avotiem žurnāla Ir izdevējā AS Cits medijs ir izdevies noskaidrot, ka reizē ar finansiālo ieguvumu – nepilniem 23 tūkstošiem eiro par raidījuma Skutelis ir studijā veidošanu - žurnāla Ir izdevēji saskaņā ar noslēgtā līguma nosacījumiem ir kļuvuši arī par Latvijas Televīzijas oficiālo sponsoru.
Sponsorēšana izpaužas tā, ka raidījuma – par kuru AS Cits medijs un tā pārstāvji Pauls Raudseps un Nellija Ločmele saņem atlīdzību, - reklāmas tiek izvietotas tai pašā žurnālā Ir un tā interneta vietnē, un šī izvietošana tad arī skaitās Cita medija veikta sponsorēšana.
Kā izrādās, lai gan līgumā par to nekas nav minēts, vienlaikus arī Latvijas Televīzija ir kļuvusi par neformālu Ir izdevēju sponsoru. Lai kāds uzņēmums LTV ēterā varētu ilgstoši izrādīt savu zīmolu, tam parasti ir jāslēdz reklāmas līgums ar LTV atbilstoši Latvijas Televīzijas reklāmas izcenojumiem.
Taču Ir izdevēji sākotnēji bija panākuši, ka uz tiem šis nosacījums neattiecas, - lielāko daļu no katra raidījuma Skutelis ir studijā LTV ēterā tika demonstrēts žurnāla Ir logo, par kura izrādīšanu nekādu samaksu LTV nesaņem, un arī LTV un Cita medija noslēgtajā līgumā šāda logotipa izrādīšana nav paredzēta. Tikai pēc tam, kad uz šo faktu tika norādīts publiski, Ir logo raidījumā tika nomainīts.AS Cits medijs pārstāve Liene Vilnīte, kas noslēgtajā līgumā minēta kā Ir izdevēju pārstāve, nevēlējās atbildēt uz Pietiek jautājumu, vai līgumā kas ir minēts par viņas pārstāvētās kapitālsabiedrības iespēju LTV ēterā minētā raidījuma laikā demonstrēt viņas pārstāvētajai kapitālsabiedrībai piederošo zīmolu Ir. Vilnīte arī nevēlējās paskaidrot, ar kādiem noteikumiem un par kādu samaksu šis zīmols tiek demonstrēts.
Kā jau ziņots, par katra 13 minūtes garā raidījuma vadīšanu pašam raidījuma vadītājam Jānim Skutelim tiek maksāti 200 eiro, scenārija autorei Ievai Bitei - 150 eiro, toties "ideoloģiskajiem sekretāriem", Ir pārstāvjiem Nellijai Ločmelei un Paulam Raudsepam (attēlā) - 300 eiro, raidījumu cikla kopējām izmaksām sasniedzot nepilnus 23 tūkstošus eiro. Turklāt Citam medijam ir dotas tiesības arī bez maksas izmantot LTV videoarhīva materiālus.
Kā liecina Pietiek rīcībā esošā informācija no raidījuma veidotājiem, tam arī it kā noteikts ievērojams sasniedzamās auditorijas lielums – pat līdz 90 tūkstošiem. Taču arī šajā ziņā LTV savam „sponsoram” ir nākusi pretī un nav noteikusi finansiālas sankcijas gadījumam, ja šis auditorijas lielums netiktu sasniegts.
Lai gan Ir pārstāvji vienmēr ir bijuši pazīstami kā principiāli atklātu konkursu un valsts finanšu tēriņu caurspīdīguma piekritēji un valsts nozagšanas apkarotāji, šajā reizē ir izrādījies, ka pie šī LTV pasūtījuma viņi ir tikuši bez oficiāla konkursa, - to atzinis arī LTV valdes priekšsēdētājs Belte. Turklāt Ir pārstāvji nevēlas atklāt arī sava līguma nosacījumus, atzīstot vienīgi to, ka viņu saņemtais finansējums esot „saprātīgs”.
Tikmēr Belte ir atteicies atbildēt uz jautājumiem saistībā ar raidījuma finansējumu un tā izlietojumu, aizbildinoties ar sabiedriskā pasūtījuma „komercnoslēpuma daļu”. Belte arī nav atbildējis uz Pietiek jautājumiem par to, vai līgumā, kas noslēgts par minētā raidījuma demonstrēšanu, kas ir minēts par AS Cits medijs iespēju LTV ēterā minētā raidījuma laikā demonstrēt AS Cits medijs piederošo zīmolu Ir.
Savukārt LTV jurists Jānis Jeronovičs, pārtraucot ilgo LTV vadības klusēšanu sakarā ar raidījumu, ir atzinis, ka „starp LTV un AS Cits medijs ir noslēgts reklāmas maiņas darījums”.