Alga 7475 eiro mēnesī uz nodokļu maksātāju rēķina. Cik es esmu gudra ministre! Nekad neesmu dzīvojusi tik labi kā tagad
Attēls 2 no 13
Ministru atalgojums 2024. gadā palielinājies par 423 eiro. Ja 2023. gadā ministri saņēma 7052 eiro mēnesī, tad šogad viņi saņem 7475 eiro mēnesī. To 2023. gada nogalē vēstīja Lsm.lv."Ievērtējiet – tagad es esmu viedās administrācijas ministre un nekad neesmu dzīvojusi tik labi kā tagad!"Šādu virsrakstu, atsaucoties uz VARAM ministres Ingas Bērziņas teikto, publicējis portāls Pietiek.com. "Latvijas daba ir mūsu bagātība, kas cauri gadsimtiem
veidojusi mūs par zemi, kurā dzīvojam šodien. (googleAd)FOTOGALERIJĀ VARAM MINISTRE INGA BĒRZIŅAMūsu senči, prasmīgi
izmantojot dabas resursus, ir uzkrājuši kapitālu un radījuši pievienoto
vērtību, būvējot Latviju par labklājības valsti. Kaut arī mums daudz vēl
ir ko darīt cilvēku dzīves līmeņa celšanā, jāatzīst, ka nekad neesam
dzīvojuši tik labi kā tagad.Bet dabas resursi ir ierobežoti, un
dabas daudzveidības saglabāšana nākamajām paaudzēm nebūs iespējama, ja
nerīkosimies šodien. Iebrist margrietiņu pļavā, sagriezt baravikas egļu
mežos, makšķerēt upju un jūras krastos, priecāties par saulrietiem vai
sajust liepu smaržu – tas šķiet tik pašsaprotami. Bet, lai to piedzīvotu
arī nākamās paaudzes, dabas resursu izmantošanai jābūt ilgtspējīgai un
sabalansētai.
Aizsargājamo biotopu izplatības un kvalitātes apzināšana jeb Dabas
skaitīšana parādīja, ka Latvijas daba joprojām ir bagātīga, ka dabas
vērtības sastopamas ne tikai aizsargājamās teritorijās, kā tas ir
lielākajā daļā Rietumeiropas valstu, bet visā Latvijas teritorijā. Taču
dabas skaitīšana arī parādīja to, ka mūsu kā sabiedrības attieksme pret
dabas vērtībām ir diezgan nevērīga un izteikti antropocentriska. Tas ir –
mēs kā vērtīgu novērtējam tikai to, kas sniedz labumu cilvēkam, tikai
to, kas ir saimnieciski izmantojams tagad. No otras puses, ja mums
katram pajautātu, ar ko mēs Latvijā varam lepoties, tad viena no
pirmajām atbildēm būtu – ar neskarto dabu. Tas nozīmē, ka daba Latvijas
iedzīvotājiem ir vērtība arī tad, ja tā netiek tieši saimnieciski
izmantota. Aicinu paturēt to prātā tad, kad lemjam par savas valsts
ekonomisko attīstību – mēs varam salāgot gan saimnieciskās, gan dabas
aizsardzības intereses un vajadzības, ja esam atvērti sadarbībai un ja
atceramies, ka daba pastāvēs arī bez cilvēkiem, bet cilvēks bez dabas
gan ne.(googleAd)
Atceramies to arī tad, kad valdībā skatīsim Dabas skaitīšanas
informatīvo ziņojumu, kurā cita starpā paredzam jau no šodienas sargāt
atklātos un kartētos biotopus. Atceramies to arī brīdī, kad būs jāpieņem
lēmums par sikspārņa – Eiropas platauša īpaši aizsargājamas dabas
teritorijas noteikšanu Kokneses mežos (vienīgā šāda dzīves vieta šai
sugai Latvijā) vai Saeimā būs jālemj par Natura 2000 teritorijas statusa
piešķiršanu valdībā apstiprinātajiem septiņdesmit četriem liegumiem
staignāju mežu biotopu aizsardzībai.
17. jūnijā Luksemburgā Eiropas Savienības Vides ministru padome
pieņēma sabiedrības labklājībai izšķirošu lēmumu – vienu no
būtiskākajiem, visām dalībvalstīm juridiski saistošu likumu dabas
atjaunošanas jomā – Dabas atjaunošanas regulu. Tās pieņemšana bija viens
no sarežģītākajiem procesiem Eiropas Savienībā (ES), kas pat izraisīja
konstitucionālu krīzi Austrijā, un līdz balsojumam nebija zināms, vai
regulas pieņemšanai būs nepieciešamais vairākums. Vēlos uzsvērt, ka
Dabas atjaunošanas regulai ir likuma spēks, un tā liek mums rīkoties
šodien.
Dabas atjaunošanas regula tiecas atjaunot to, kas ir sliktā stāvoklī
un nepasliktināt to, kas labā stāvoklī, vienlaikus ņemot vērā
dalībvalstu nacionālās īpatnības. Jaunpieņemtais likums ieliek "laikā un
telpā" jau esošos sugu un biotopu aizsardzības un apsaimniekošanas
pasākumus un mērķus dabas direktīvās, tostarp dodot ES Bioloģiskās
daudzveidības stratēģijā izvirzītajiem mērķiem juridisku ietvaru un
ieviešot arī jaunus pienākumus.
Kopumā mērķis ir līdz 2030. gadam atjaunot vismaz 20% ES sauszemes un
jūras teritoriju (neatkarīgi no dabas aizsargājamo teritoriju apmēriem)
un ļaut darīt dabai to, ko tā nodrošina mūsu labā bez maksas, piemēram,
ūdens un gaisa attīrīšanu, kultūraugu apputeksnēšanu un pasargāšanu no
plūdiem. (googleAd)Tāpat paredzēto pasākumu kopums ir fokusēts arī uz globālās
sasilšanas ierobežošanu līdz 1,5°C. Tas kopumā veicinās Eiropas noturību
un stratēģisko autonomiju, novēršot dabas katastrofas un samazinot
pārtikas nodrošinājuma riskus.
Dabas un ekonomisko interešu sabalansēšana ir nepieciešama. Taču,
meklējot līdzsvaru starp dabas aizsardzību un tautsaimniecības
attīstības iespējām, jebkurš kompromiss faktiski tiek panākts uz dabas
rēķina. Tāpat saprotams, ka būs nepieciešams publiskais finansējums un
dažādi atbalsta mehānismi tautsaimniecības transformācijai. Regulā
noteiktie mērķi un pasākumi attiecas uz ļoti plašu iesaistīto pušu loku
un vairākām jomām – lauksaimniecību, klimata pārmaiņu novēršanu,
pilsētplānošanu un vidi. Tā, piemēram, regula paredz palielināt
apdzīvoto vietu zaļās zonas – gan rekreācijas telpas veidošanai, gan
karstuma salu mazināšanai. Regula arī nosaka pienākumus upju brīva
plūduma atjaunošanai atbilstoši Ūdens struktūrdirektīvas pienākumiem par
hidroloģiskā režīma atjaunošanu, kā arī koku stādīšanu klimata pārmaiņu
mazināšanai.
Nenoliedzami dabas aizsardzības regulējumi ietekmēs dažādas
uzņēmējdarbības nozares, t.sk. lauksaimniecību. Taču organiskās augsnes
jāatjauno, lai mazinātu siltumnīcas efekta gāzu emisijas un mazinātu
klimata pārmaiņas. Ir iespējams atrast jaunus veidus un risinājumus,
kādus augus un kultūras audzēt pārmitrinātās augsnēs un tos lietderīgi
izmantot, piemēram, melnalksnis, miežabrālis, niedres, vilkvālītes u.c.
Tādejādi hidroloģiskā režīma atjaunošana lauksaimnieciski izmantotos
nosusinātos kūdrājos var radīt teritoriju īpašniekiem un
apsaimniekotājiem dažādus ekonomiskos ieguvumus un papildu ienākumus.
(googleAd)Rezultatīva un sekmīga dabas atjaunošanas pasākumu īstenošana būs
iespējama visām iesaistītajām pusēm aktīvi sadarbojoties. Dabas un
tautsaimniecības interešu sabalansēšana ir nepieciešama un iespējama. Taisnīga kompensāciju sistēma, tāpat dažādu atbalsta mehānismu izstrāde
un piemērošana būs darba kārtībā, saskaņojot jau izstrādātos un
paredzamos tiesību aktus dabas aizsardzības jautājumos. Tas nebūs viegls
uzdevums, taču mēs nevaram atļauties veidot tagadni uz nākamo paaudžu
rēķina, tas būtu bezatbildīgi.
Mēs, cilvēki (homo sapiens), esam tikai viena no daudzām sugām, taču
tieši mūsu rokās ir citu dzīvo būtņu izdzīvošanas iespējas. Jo lielāka
ir dabas daudzveidība, jo bagātāki esam. Latvijā ir, ko sargāt, un mūsu
katra pienākums ir saglabāt to arī mūsu bērniem un bērnu bērniem."