NEO latviešu tautu skarbi aicina uz Ceturto atmodu
Attēls 4 no 6
Ilmārs Poikāns jeb tautā dēvētais NEO: "Trešā atmoda atjaunoja neatkarību, taču netika atjaunota 18.
novembra Latvija. Tika radīts hibrīds - tapa 4. maija republika,
apvienojot padomju laika un varas mantojuma un mežonīgā kapitālisma
sliktākās īpašības.No
šodienas atskatoties uz pēdējiem 30 gadiem, diemžēl nākas secināt, ka
reālos varas grožus visu šo laiku un joprojām savās rokās tur bijušie
padomju nomenklatūras darboņi un veikli shēmotāji, kuriem "katrā acī
zvēro dolāri", tie nekad nav sapratuši un nesapratīs, kā tas var būt, ka
"mans zelts ir mana tauta, mans gods ir viņas gods!".
Padomju Latvija de iure tika likvidēta, taču de facto
mēs no tās neesam tikuši pavisam vaļā. Vēl trakāk - kā tas nākas, ka
daudzi politiķi un Satversmes aizsardzības birojs ar Maizīti priekšgalā
vēl joprojām tik sparīgi sargā tos, kuri sadarbojās un kalpoja Valsts
drošības komitejai? Un nav pat runa par kriminālu sodīšanu, bet gan par
vēsturiskas patiesības atjaunošanu.
Vēl viens svarīgs jautājums - kādēļ tik svarīgi ir atskatīties
pagātnē, ko daudzi šobrīd pārmet un ierosina vairāk skatīties un
koncentrēties tikai uz nākotni. Pagātne ir jāapzinās un tā jāpieņem,
jāsaprot, kas ir noticis un ko no tā var mācīties. Ja sabiedrība par to
runā, tātad ir neatbildēti jautājumi vai melīgas atbildes. Kaut vai
Oligarhu sarunas vien ir spilgts apliecinājums tam. Un pagātne neaizies
ne no šodienas, ne no nākotnes, kamēr visi rēķini nebūs nokārtoti. Ir
tāds teiciens - cilvēks, kurš aizmirsis savu pagātni, spiests pārdzīvot
to atkal un atkal, pieļaujot tās pašas vecās kļūdas, līdz izprot un
izmaina savu attieksmi un rīcību.
Ceturtā atmoda ir nepieciešama, lai Latvija kā valsts neizzustu. Vai
mūsu vecvectēvi savas asinis izlēja velti, cīnoties par Latvijas
izveidošanu? Atmoda jo vairāk nepieciešama arī cilvēku garīgajai
izaugsmei - spēt izstumt neliešus no sava vidus, nebaidīties uzņemties
risku un atbildību, lai kaut ko izdarītu kopējam labumam. Tikai tad var
cerēt, ka arī Latvija neizbēgami uzplauks un par to varēs lepoties
ikkatrs.
Jau 2010. gadā Neo, publicējot atalgojumus valsts un pašvaldības
iestādēs un uzņēmumos, nepārprotami runāja par Ceturto atmodu.
Iespējams, ka sabiedrība tam nebija gatava, pat ja tā jau toreiz bija
neizbēgamība. Par Ceturto atmodu ir runājuši, runā un runās. Manā
skatījumā tā tiešām ir neizbēgama, lai vai kā to kādam negribētos. Es
teiktu, ka tā jau ir sākusies, tikai pašreizējā stadijā tai nav spilgti
redzamu ārēju izpausmju - var to dēvēt arī par evolūcijas procesu, kuram
ir jāiziet cauri.
Katrs no mums ir kādā no pieņemšanas cikla stadijām - 1) normāla
eksistence, neapzinoties, ka kaut kas nav kārtībā; 2) uzzinājis, ka kaut
kas neesot kārtībā; 3) noliegums - nē, viss īstenībā ir kārtībā; 4)
dusmas un agresija, bieži vien attiecībā pret slikto ziņu vēstnešiem; 5)
depresija - problēma ir, bet es tur neko nevaru darīt, viss ir
bezcerīgi; 6) kaulēšanās - varbūt tomēr kaut kas jādara; 7) slikto ziņu
pieņemšana un problēmas risināšana.
Ir dabiski, ka pārmaiņas un nezināmais rada bailes un bažas. Un tikai
reizēm un pat ne visi cilvēki ir gatavi pārmaiņām labprātīgi. Tas prasa
drosmi un pašapziņu, un dažkārt, tikai stūrī iedzīti, mēs apzināmies,
cik stipri vai vāji esam. Ir jāsaprot, ka arī tie cilvēki, kam šībrīža
eksistence, pat ja ne ideāla, bet tomēr gana ērta, cīnīsies, lai to
paturētu un saglabātu pēc iespējas ilgāk. Cik daudzi no mums ir tādi,
kuri gatavi cīnīties par kopēju labumu, ja jūtas relatīvi komfortabli
šobrīd? Tas ir morāles aspekts, vērtību un principu jautājums.
Citos gadījumos katalizators var būt bezpalīdzības un bezizejas
sajūta vai dusmas un dziļš aizvainojums. Ja mēs pieņemam ideju par to,
ka vēlamies pārmaiņas, tad vienkārši turpināt peldēt pa straumi
neizdosies, būs jācīnās un arī no kaut kā jāatsakās. Un jāapzinās, ka
tas var dārgi maksāt. Tad ir jautājums, vai ir ko zaudēt un cik vērts
ieguvums. Nevar cerēt uz uzvaru, ja esi nekāds - neitrāls vai
vienaldzīgs, ja esi jau iepriekš nolēmis, ka uzvara nav iespējama, jo tu
atsakies no cīņas - fiziskas vai garīgas. Labākā dāvana sliktajiem ir
sabiedrības vienaldzība un bezdarbība.
Ja sabiedrības lielākā daļa ir pasīva, pieņem ļauno vērtības un
klusējot akceptē nelietīgu rīcību, tad viņiem nav tiesību pat cerēt, ka
kaut kas mainīsies. Šobrīd lielākā daļa sabiedrības, pat satiekot
reālajā dzīvē visus sliktos personāžus, ieskaitot visus nožēlojamos
pakalpiņus, kuri ikdienā ir tepat starp mums - uz ielas, restorānos,
darbavietās utt., kuri ir nepārprotami kaitnieki un ļaunprātīgi
izmantotāji, ne vien atklāti neizrāda savu patieso attieksmi vai
zināšanas, bet pat mierīgi sveicina, laipni smaida un respektē šos
sumpurņus un ielikteņus. Izklausās diezgan tālu līdz drosmei un cīņai…
Varam tikai cerēt, ka tā ir tālredzīga liekulība, nevis verga padevība
un gļēvums.
Tomēr ar prieku vēroju, ka arvien vairāk ir tādu, kuri uzdrošinās ne
vien neklusēt, bet arī ir gatavi darbībai un jau rīkojas. Katrs mazs
solītis un protests pret sistēmu ir maza uzvara. Jā, varbūt šī drosme
samulsina pašu un apkārtējos, varbūt neizdodas atrast skaistākos vārdus
savas apņēmības formulēšanai, jo ir mazliet bail no savas drosmes un
uzdrīkstēšanās. Bet tam nav nozīmes - ja ir saturs, tad formu var
pilnveidot.
Var, protams, cerēt, ka Ceturtās atmodas process būs mierīgs un
evolucionārs. Taču reālists manī saka, ka tā nebūs - vienā mirklī notiks
"sprādziens" un process kļūs revolucionārs. To vēl šobrīd neviens
nezina, kas vai kurš būs tas pēdējais salmiņš, kas "salauzīs kamieļa
muguru".
Pašreizējās pseidoelites drošības sajūta balstās uz pieņēmumu, ka
cilvēkiem Latvijā ir bezgalīgs pacietības mērs, jo līdz šim viss ir
izdevies, un viņi iet tālāk un tālāk nesodīti savā visatļautībā. Turklāt
arvien brutālāk nostiprinot savas rīcības leģitimitāti likumdošanā,
"iebīdot" sev ērtākos "lielākos kretīnus" un "divpirkstu pierītes"
tiesībsargājošās, tiesu un citās atslēgas iestādēs ar mērķi izmantot šos
resursus tikai un vienīgi savā labā. Ar savu darbošanos šādi sumpurņi
demoralizē un diskreditē likumu kā tādu. Un turpinājums būs viņu
bezatbildīgās un ciniskās rīcības likumsakarīgs rezultāts.
Taisnīgums ir ticis aizmirsts kā šķira. Mēs esam kļuvuši "akli",
"miglas pūšana acīs" ir tapusi izsmalcinātāka. Un dažkārt rodas
jautājums - vai nepieņemams ir fakts, ka mūs mulķo, vai muļķo
nepietiekami gudri un tik izsmalcināti, lai neciestu pašcieņa? Vienkārši
Oligarhu sarunu publiskošana vairs nepieļauj izlikšanos, un tā ir liela
problēma liekulības tirgū.
Ne viss, kas ir likumīgs, ir taisnīgs, un ne viss, kas ir taisnīgs ir
likumīgs. Kas notiek, ja robežšķirtne starp taisnīgi un likumīgi kļūst
pārāk liela? Vai pie varas esošie pašnāvnieki nemācās no citu kļūdām?
Vai tiešām viņi nesaprot, ka, tā spļaujot uz tiem, kas viņus pacietīgi
barojuši un pagaidām vēl pieklājīgi skaidrojuši, ka nedrīkst tā
uzvesties, var aizspēlēties līdz brīdim, kad galu galā īstenosies plāns
Z? Kas to var paredzēt, kas var notikt tad, kad pat visfanātiskākajam
pacifistam Latvijā pierādīs, ka nevardarbīgā ceļā šo sistēmu nav
iespējams mainīt?"Materiāls pirmoreiz publicēts Pietiek.com
Prezidents Bērziņš ir klupšanas akmens. Ilze Nagla skarbi kritizē valsts augstāko amatpersonu