Mediju namu un 'Neatkarīgo' nopērk Lemberga radinieks
Attēls 3 no 4
Latvijas preses tirgū atkal ir notikušas izmaiņas. «Neatkarīgās Rīta Avīzes» un vairāku žurnālu izdevējas SIA «Mediju nams» īpašnieki, tostarp, kādreizējais galvenais redaktors Armands Puče, uzņēmumu ir pārdevuši mediju aprindās nepazīstamam cilvēkam - Naurim Kāpostiņam. Iepriekš viņš nav bijis arī sevišķi veiksmīgs uzņēmējs. Tāpēc par «Mediju nama» jaunā šefa korporatīvajām interesantākas izskatās viņa radniecīgās saites – tās Kāpostiņu vieno ar Lembergu ģimeni. To noskaidroja Latvijas Televīzijas raidījums «De facto».Izdevniecību «Mediju nams» pirms 14 gadiem nodibināja ar akciju sabiedrības «Preses nams» valdes lēmumu. Pēc tam «Mediju nama» īpašniekos ir bijuši gan «Ventspils Nafta», gan «Latvijas Kuģniecības» meitasfirma «Lasco Investments». Līdz pirms 6,5 gadiem izdevniecību nopirka SIA «MN Mediji», kura dibinātāji bija ilggadējie koncerna žurnālisti Armands Puče un Uldis Dreiblats, kā arī kādreizējā «Preses nama» viceprezidente Lilita Seimuškāne.Šobrīd «Mediju nams» izdod laikrakstu «Neatkarīgā Rīta Avīze», dažus
žurnālus, piemēram, «Sporta Avīze» un «Vakara Ziņas», piedāvā foto
aģentūras pakalpojumus un veido interneta portālus. Uzņēmuma
pamatkapitāls ir gandrīz 13 miljoni eiro, bet zaudējumi pagājušajā gadā
sasniedza 800 tūkstošus. Saskaņā ar «Mediju nama» šā gada budžeta
prognozēm, gada beigās zaudējumi varētu sasniegt jau 900 tūkstošus. Tas
tiek skaidrots ar ieilgušo tirgus lejupslīdi drukātās preses kategorijā.«Mediju
nama» relīzē par darījumu viņš ir pieteikts kā uzņēmējs Nauris
Kāpostiņš. Viņa līdz šim tuvākā saikne ar mediju jomu bija kopā ar
Robertu Klimoviču veidotajā raidījumā «Leģendu mednieki».Kāpostiņš
esot parādījies pavasarī un izteicis «Mediju nama» mātesfirmas «MN
Mediji» dalībniekiem tik labu piedāvājumu, ka viņi pēc neilgām pārdomām
piekrita viņam pārdot izdevniecību, ar ko paši bijuši saistīti ilgus
gadus.«Piedāvājums bija abpusēji izdevīgs pusēm. Pie konkrētiem
cipariem mēs nonācām sarunu gaitā, bet tā ir konfidenciāla informācija,
kuru es nevēlētos izpaust, jo darījuma partneri – mēs – tā lēmām. Un pie
tā mēs arī pieturēsimies,» stāsta Kāpostiņš.Līdzšinējais
«Mediju nama» valdes priekšsēdētājs un kādreizējais «Neatkarīgās Rīta
Avīzes» galvenais redaktors Armands Puče sarunai pie kameras nepiekrīt,
bet atzīst – situācija tirgū neesot spīdoša, tāpēc savas daļas viņš būtu
gatavs pārdot arī senāk.Savukārt Lilita Seimuškāne savu
trešdaļu uzņēmuma piekritusi pārdot pēc tam, kad kāds no viņas
partneriem pastāstījis par Kāpostiņa piedāvājumu. Viņu pārliecinājusi
gan cena, gan tas, ka «Mediju namam» nepieciešamas investīcijas.«Šis
finansiālais modelis, kāds eksistēja uzņēmumā šos 6,5 gadus, priekš
mums arī bija par smagu. Un tai pašā laikā mēs bijām tik ļoti emocionāli
saauguši ar darbiniekiem un uzņēmumu, ka mēs arī sapratām, ka paši diez
vai spēsim izdarīt tās labākās izvēles attiecībā uz kaut kādām
optimizācijām vai arī uz ieguldījumiem,» skaidro Seimuškāne.To,
kāpēc nolēmis pievērsties tieši mediju biznesam, Kāpostiņš īsti
nepaskaidro: «Tas jau viss ir procesa gaitā, nevajag to uztvert tikai kā
mediju. Tas ir arī biznesa projekts, kuram apakšā ir arī skaitļi,
cipari, matemātika un rādītāji, kurus var uzlabot.».Uzlabot
rādītājus Kāpostiņš plāno ar jauniem produktiem digitālajā vidē, taču no
zaudējumus nesošās NRA izdošanas viņš negrasās atteikties: «Ir
ļoti liels darba lauks, kur attīstīties, un tieši digitālajā vidē.
Protams, atstājot drukāto mediju kā sabiedriski svarīgu viedokļu
paušanas platformu.».Viena no «Neatkarīgās Rīta Avīzes»
īpašajām sadaļām ir regulāra Ventspils mēra Aivara Lemberga un viņa dēla
Anrija tiesas prāvas atspoguļošana – portālā tam izveidota atsevišķa
rubrika. Viens no tās autoriem ir arī nu jau bijušais «Mediju nama»
līdzīpašnieks Uldis Dreiblats. Rakstos parasti tiek dota plaša iespēja
izteikties Lemberga aizstāvjiem, savukārt valsts apsūdzības un tiesas
darbības regulāri tiek kritizētas.Taču versijas, ka avīze
atrodas apsūdzētā Ventspils mēra ietekmē, esot vien stereotips, apgalvo
Seimuškāne, kura ir sena Lemberga līdzgaitniece, piemēram, Ventspils
attīstības aģentūrā. «Šis stereotips izveidojās ļoti spēcīgajā
laikrakstā «Diena», kuru vadīja Sarmīte Ēlerte, un tas arī bija diezgan
lielā mērā kultivēts. Un bija diezgan grūti tās jaudas dēļ varbūt arī
cīnīties ar šo stereotipu. Tā kā tam ir ārkārtīgi dziļas un senas
saknes,» saka Seimuškāne.Cīnīties ar šo stereotipu nelīdzēja
fakts, ka «Mediju nama» valdē līdz šim darbojās arī Aivara Lemberga
znots Jānis Austriņš. Savukārt Anrijs Lembergs apprecējās pirms diviem
gadiem, un bulvārprese ziņoja, ka viņa sieva ir Liene Kāpostiņa. Uzvārdu
sakritība ar jauno īpašnieku nav nejauša.Pēc lielas minstināšanās viņš atzīst, ka ir Anrija Lemberga sievas brālis.Kāpostiņš
apliecina arī to, ka Lemberga znots Austriņš ir sens viņa paziņa, tomēr
apgalvo, ka šie fakti neesot būtiski: «Jūs meklējat sensāciju tur, kur
tās nav, un mēģināt sapīt kopā lietas, kurām absolūti nav nekāda
sakara.».Kāpostiņš apgalvo, ka «Mediju namu» esot pircis par savu naudu, savā vārdā un nevienu citu darījumā nepārstāv.Savukārt
Aivars Lembergs uz «De facto» jautājumiem par savas vedeklas brāli
Kāpostiņu atbildēja lakoniskās īsziņās, kurās apgalvoja: «Neesmu lietas
kursā, nepazīstu. Kāzās biju, bet nepazīstu.».Arī Seimuškāne
apgalvo, ka par Kāpostiņa saitēm ar Aivara Lemberga bērnu laulātajiem
neesot zinājusi, taču viņu tas arī neinteresējot: «Ja es redzu, ka ir
cilvēks, kurš vēlas pirkt kapitāldaļas, un mums ir izteikts piedāvājums,
un mēs esam savā starpā to apsprieduši – mēs arī pieņēmām lēmumu. Tā ka
man patiesībā viņa personīgās saiknes, ar ko viņš guļ, ēd, vai viņš ir
precējies – man patiešām tas neinteresē.».Dažādu mediju
īpašnieku saiknes savā grāmatā pirms dažiem gadiem pētīja Rīgas Stradiņa
universitātes Komunikācijas studiju katedras vadītāja Anda Rožukalne.
Viņas secinājums bija – bieži vien oficiālie mediju īpašnieki ir vien
izkārtne, aiz kuriem aiz trasta līgumiem vai citām ietekmes svirām
slēpjas ietekmīgi patiesā labuma guvēji.Komentāru par «Mediju
nama» pārdošanu Rožukalne atsūtīja e-pastā no ASV: «Darījums (..)
izskatās līdzīgs akciju sabiedrībā «Diena» ietilpstošu vairāku uzņēmumu
pārstrukturizācijai, kad patiesais īpašnieks nodod mediju kādam
uzticamam, sev ļoti pietuvinātam uzņēmējam, kuru var viegli izmantot kā
savas «vadītāja rokas pagarinātāju». Skaidrs, ka šis uzņēmējs ir pilnīgi
nevarīgs bez īstā īpašnieka un viņa uzņēmēja karjera bez tā nav
iespējama. Viņa zināšanas un pieredze mediju jomā varētu līdzināties
absolūtai nullei.».Mediju pētniece arī uzsver, ka uzņēmuma
pārdošana laikā, kad tas strādā ar zaudējumiem, parādot jau zināmo:
«Politiski ietekmēti mediju uzņēmumi, bez bagātīga atklātu vai slēptu
īpašnieku atbalsta, nespēj būt veiksmīgi no biznesa viedokļa. Politiski
ietekmētas informācijas kombinēšana ar profesionālu informāciju,
izlikšanās par neatkarīgu spēlētāju mediju jomā nedarbojas; biznesa
zaudējumi ir cena, kas par to jāmaksā».Rožukalne norāda vēl uz
kādu negatīvu iezīmi. Starp iepriekšējiem «Mediju nama» oficiālajiem
īpašniekiem bija arī mediju profesionāļi, bet jaunā īpašnieka izvēle
parāda, ka, visticamāk, īstajam labuma guvējam nav svarīgi, ka vadītāji
orientējas nozarē, jo galvenais ir bizness un iespēja ietekmēt saturu.Runāt par «Mediju nama» darījumu sākotnēji nevēlējās neviena no iesaistītajām pusēm – ne pircējs, ne pārdevēji, ne darbinieki. Izdevniecības
jaunā un bijusī vadība galu galā intervijas sniegt piekrita. Tomēr
redakcijas darbinieki atklāti kameras priekšā par jauno īpašnieku runāt
atteicās, vien pauda cerību, ka nekādas radikālas izmaiņas Kāpostiņš
neieviesīs un saturā nejauksies.